سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آیا رابطه با اسرائیل به ضرر ماست؟6/08/1383

...در مورد مباحثی که دکتر سریع‌القلم ارائه داشته، نکات قابل تأملی وجود دارد که نیازمند بررسی دقیق و تأمل جدی است. وی با بیان اینکه سیاست خارجی ما، به ندرت در اختیار افزایش ثروت ملی قرار گرفته است، با نگاهی توسعه‌گرایانه، علت را در اهداف و رویکرد سیاست خارجی ما ـ که دارای مجموعه اهداف مستقلی بوده و بخش قابل توجهی از آن اهداف ایدئولوژیک بوده است ـ می‌داند.
مشخص است که ایشان، اهداف ایدئولوژیک را نه تنها در راستای منافع ملی نمی‌داند، بلکه دنبال کردن آن را به عنوان مانعی در راه توسعه و پیشرفت ملی ایران می‌داند. بارزترین مصداق این مسئله، رویکرد ایران نسبت به مسئله فلسطین است که به اعتقاد سریع‌القلم، تا 90 درصد چهره بین‌المللی ما،‌ درگیر آن است! و تصریح می‌کند که «اگر قرار باشد، بهبودی در روابط ایران و آمریکا [در جهت توسعه و پیشرفت ملی] صورت پذیرد، 90 درصد این فرمول، تابع آن است که ایران، تلقیات خود را از موضوع فلسطین عوض کند».
اعتقاد داریم که ایشان موافق غاصب و جعلی بودن رژیم صهیونیستی هستند، اما در نوع مواجهه با این پدیده، با مسئولان جمهوری اسلامی، اختلاف دارند. در همین راستا، مطالبی را برای فهم تئوریک برداشت خود، بیان می‌کنیم:
پیش از ورود به بحث اصلی خود، روی گفتار قبلی ایشان تأمل کرده و بر روی میزان 90 درصد تشکیک می‌کنیم. ایشان اظهار می‌دارد که 90 درصد مشکل آمریکا با ما، به مسئله فلسطین یا اسرائیل بازمی‌گردد. در اینکه مسئله امنیت اسرائیل و بقای آن جزو مسائل استراتژیک آمریکاست، اظهار نظر درستی است، اما گمان نمی‌رود که اختلافات ما با آمریکا تا 90 درصد، بسته به مناسبات اسرائیلی باشد. مشکلات ما با آمریکا از مؤلفه‌های گوناگونی تشکیل شده که یکی از آنها، اختلاف در مسئله فلسطین است، اما همه مشکلات منحصر به آن نمی‌شود.
...حال اگر جمهوری اسلامی ایران، تلقیات کنونی خود را از موضوع فلسطین عوض کند و به نقطه‌نظر مطلوب دکتر سریع‌القلم برسد، آیا عمده مشکلات ما با آمریکا نیز حل شده است؟! شاید پاسخ این پرسش منفی باشد، زیرا در این صورت، چه لزومی داشت تا حتی کشورهای عربی اسلامی (که در موضوع فلسطین و برخورد با اسرائیل با آنها هم‌نظر بودیم) در مقابل ما جبهه‌گیری کرده، شاهد انبوهی از مشکلات فراروی مناسبات ایران و اعراب باشیم؟ کشورهای عربی که اکثر آنان متحدان آمریکا به شمار می‌روند، اگرچه خود را متحد فلسطین معرفی می‌کنند، با این حال در موارد متعدد دیگر با ایران اختلاف اساسی دارند.
...نکته دیگر در این باب که سیاستهای ایران نسبت به مسئله فلسطین و حمایت از گروه‌های جهادی نظیر حزب‌الله، حماس و... با نگاه توسعه‌ای و افزایش ثروت ملی مغایرت دارد، طرح پرسشی اساسی است و آن اینکه، مگر ایالات متحده آمریکا با نگاه توسعه و پیشرفت ملی و افزایش قدرت اقتصادی خود، از اسرائیل حمایت می‌کند؟!
به نظر می‌رسد، پاسخ این پرسش منفی باشد، زیرا سیاستهای آمریکا در قبال اسرائیل، جز توجه به خواست اقلیتی منسجم با نام یهود، توجیه دیگری پیدا نمی‌کند، حتی اگر بخواهیم سیاست آمریکا را با رویکردی رئالیستی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که آمریکا، جدای از ملاحظات اقتصادی و توسعه‌گرایانه، ملاحظات دیگری دارد که در چهارچوب دیدگاه‌های لیبرالیستی و رئالیستی، قابل فهم نیست، وگرنه چه لزومی دارد که آمریکا به خاطر خشنودی اقلیت سه میلیونی یهود، خود را در برابر یک میلیارد مسلمان، بدنام و بی‌آبرو سازد. پرسش دوم در این زمینه، آن است که آیا تجربه موفق حضور ایران در لبنان که منجر به ظهور بازیگر جدیدی به نام «حزب‌الله» شد و جبهه تقابل ایران و اسرائیل را از مرزهای ایران به مرزهای اسرائیل منتقل ساخت، نمی‌تواند به عنوان برگ برنده‌ای در دستان ایران و در راستای منافع ملی ما باشد؟! امروز حزب‌الله لبنان، هرچند به عنوان یک حزب لبنانی به تثبیت موقعیت خود در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی می‌پردازد، اما خط قرمز اصلی خود را در رویارویی با اسرائیل، امنیت مرزهای ایران قرار داده است. این نوع برخورد که می‌تواند در راستای منافع ملی ایران و در عین حال، در ضدیت با اسرائیل ارزیابی شود، در دیدگاه دکتر سریع‌القلم، جایگاهی نمی‌یابد.
مطلب دیگری که جای تأمل دارد، پیشنهاد ایشان برای پیوستن به فرایند انتقاد جهانی از اسرائیل به جای مناسبات کنونی است. پرسش اساسی آن است که کارایی این انتقاد جهانی تاکنون چه بوده و ‌آیا توانسته است پیشرفتی را در بحران فلسطین ایجاد کند؟ اینکه نزدیک به 60 درصد مردم اروپا، اسرائیل را تهدید اول دنیا به شمار بیاورند، چه نفعی برای مردم فلسطین یا دست‌کم ضرری برای اسرائیل داشته یا اینکه توانسته از سبعیت آن بکاهد؟! اینکه برخی از کشورهای اروپایی رابطه خوبی با اسرائیل ندارند، آیا توانسته از شدت جنایتهای رژیم صهیونیستی بکاهد؟ اگر ایران، دست از سیاستهای خود بردارد و به فرایند حقوق بین‌المللی انتقاد از اسرائیل بپیوندد، می‌تواند با این شرایط تحولی ایجاد کند؟! در حالی که در مورد موفقیت نسبی سیاستهای ایران، می‌توان دست‌کم به تشکیل حزب‌الله لبنان و تجربه موفق آن در خارج کردن اسرائیل از لبنان اشاره داشت که جز در پرتو مقاومت مدبرانه میسر نشد.
متن کامل را در ستون «یادداشت» بخوانید.


نوشته شده در  پنج شنبه 83/8/7ساعت  1:2 صبح  توسط خبرگزاری آزاد 
  نظرات دیگران()

روایت ابطحی از بامشاد، لثارات و بی‌وفا 05/08/1383
Publish Date : 10/25/2004 7:36:00 PM   Source : بازتاب

چندی پیش روزنامه راستگرای یالثارات به من لقب بامشاد کابینه را داده بود. دستگاه قضایی هم مرتب به این روزنامه و آن روزنامه گیر می‌داد که به دلیل اهانت به مسئولان کشور چنین و چنان شوند. آن موقع من هنوز معاون رئیس جمهور بودم، اول فکر کردم که بنویسیم از ایدز که بهتره ولی منصرف شدم و نامه‌ای به مقامات قضایی نوشتم که اگر این تعبیر اهانت نیست پس چه اهانت است؟ چند روز بعد خوشبختانه نامه‌ای آمد که سیستم قضایی دنبال ماجراست و به عنوان مدعی دعوت کرده بود. که البته کار در حال پیگیری است. کپی نامه را هم برای وزارت ارشاد داده بودم. معاون مطبوعات وزارت ارشاد تماس گرفت که نامه را در هیأت نظارت بر مطبوعات خوانده‌اند و همگی به اتفاق آن را مصداق توهین دانسته‌اند. سردبیر احضار شده و گفته که این مشی روزنامه ماست. بعد از آن شکایت از سوی هیأت نظارت هم به دادگاه رفته است. همین جا از هیأت نظارت تشکر می‌کنم. خبر شکایت هم در خبرگزاری ایسنا آمده بود. تا اینجا روال کار عادی بود. اما بعد از این ماجرا چند شب پیش یکی به من زنگ زد که تلویزیون مفصل شما را در اخبار نشان داده است. تعجب کردم. وقتی معاون رئیس جمهور بودم از من خبری نبود. آن عزیز ادامه داد که زیر عکس شما نوشته: بامشاد دردسر ساز شد. باورم نمی‌شد. تلویزیون؟ در اخبار؟ حالا که ما کاره‌ای هم نیستیم دست از سر ما بر نمی‌دارند ولی معلوم شد واقعیت دارد. فقط عیب من چاقی است؟ خدا کند. البته چندی پیش که علیه کیهان که به من تهمت زده بود و گفته بود من 3 میلیارد تراکم خریده‌ام هم شکایت کردم. دادگاه کیهان را مجرم شناخت. از آنها هم تشکر می‌کنم. من خیلی به دفاع از خودم عادت ندارم ولی این را نوشتم که بگویم امروز به دلائل سیاسی شاید اهانت و تهمت به رئیس‌جمهور و اطرافیانش مجاز است ولی وقتی این راه باز شد این شتر می‌تواند در خانه همه بخوابد.

******

دیشب مراسم افطاری آقای خاتمی به اعضای کابینه‌اش بود که هر سال آنها را با خانواده‌هاشان یک شب دعوت می‌کند. مقامات سابق کابینه را هم دعوت کرده بودند. آقای کابینه هم ماجرای بامشاد را شنیده بود. بعد از آنکه افطاری تمام شد به ایشان گفتم حالا که ما بامشاد شدیم، اجازه می‌دهید اینجا یک دهن بی‌وفا را بخوانیم! خنده‌ای بر لبان خسته آقای خاتمی دیدم. خوشحال شدم.

******

حالا در این وسط به هنرمند عزیز آقای رضا شفیعی جم که نقش بامشاد را بازی می‌کردند خدای نکرده جسارتی نکرده باشم. ایشان از خوبان هنرمندان کشور هستند. من که همیشه از نقشهای ایشان خوشم می‌آمد و می‌آید.


نوشته شده در  سه شنبه 83/8/5ساعت  7:36 صبح  توسط خبرگزاری آزاد 
  نظرات دیگران()

پرونده جنجالى مرگ یک میمون شکایت کم نظیر یک دختر
جوان به دادسراى شمیران
مرگ یک میمون ۶ساله باعث شد پرونده اى کم نظیر در دادسرا تشکیل شود.
در این پرونده، دختر جوان به خاطر مرگ میمون ـ به عنوان صاحب آن ـ از موزه دارآباد شکایت کرده است در حالى که یکى از مسؤولان این موزه مرگ میمون را خودکشى
مى داند.
با شکایت کم نظیر یک دختر جوان که صاحب میمونى ۶ساله است، پرونده اى علیه موزه دارآباد تشکیل شد.
این میمون ۶ساله که «مخمل » نام داشت و از نژاد زروس است از ۲ماهگى اش از دبى به ایران آورده شده و توسط دختر جوانى نگهدارى مى شد.
وى در این مورد به خبرنگار ما گفت: «مخمل » را وقتى که تنها ۲ماه داشت دیدم. او را از دبى به ایران آورده بودندولى صاحب نخستین آن به علت مشکلاتى که درنگهدارى اش داشت آن را در سرماى زمستان در قفسى در میان برف رها کرده بود من هم دلم به حال حیوان سوخت و از والدینم درخواست کردم که اجازه دهندبه حیوان بیچاره کمک کنم.
187953.jpg
وى اضافه کرد: در این مدت تراس آپارتمان را برایش مناسب سازى کرده بودیم و سعى مى کردیم که به هیچوجه در قفس نماند. تا اینکه شش سال گذشت و این میمون که نر بود بزرگ شد. دیگر به سنى رسیده بود که نیاز داشت در کنار همجنسان خود باشد این بود که با وجود علاقه و انسى که به مخمل گرفته بودیم به فکر انتقالش به باغ وحش یا مرکزى براى نگهدارى حیوانات افتادیم.
این دختر جوان اضافه کرد: به تمام مراکزى که در آن از حیوانات زنده نگهدارى مى شود سر زدم ولى همه آنها با بهانه هاى مختلفى چون نداشتن جا، کامل بودن ظرفیت و جمع آورى حیوانات از پذیرفتن مخمل امتناع کردند. مانده بودم چه کار کنم که موزه اى در تهران حاضر شد، مخمل را به صورت موقت بپذیرد با اینکه در این محل بیشتر حیوانات تاکسیدرمى وجود دارد و فکر مى کنم تنها از یک شیر، ۲ پلنگ و یک میمون کوچک زنده نگهدارى مى شود، مخمل را به آنجا بردم و از آنان خواستم که به صورت امانت میمونم را نگه دارند.
وى ادامه داد: مى خواستم با داشتن مدتى زمان، راهکارى براى انتقال دائمى مخمل به باغ وحش یا محل مناسبى پیدا کنم و از طرف دیگر مخمل هم در طبیعت خودش باشد. در این فاصله هرچند روز یک بار به آنجا مى رفتم و به مخمل سر مى زدم و خوراکى هایى که مخمل به آن علاقه مند بود برایش مى بردم.
وى با ناراحتى اضافه کرد: تا اینکه ۲۰ روز پیش وقتى به موزه رفتم دیدم میمون من و میمون دیگر را به سالنى که شیر و پلنگ در آن بودند انتقال داده اند. به سراغ مسؤولان آنجا رفتم وگفتم: این سالن جاى مناسبى براى میمونهانیست و نباید این میمونها را در کنار هم بگذارید. ولى آنان به من گفتند خطرى مخمل را تهدید نمى کند.
گفتم : این قفس ها به هم نزدیک است از طرف دیگر شما قفس مخمل را ثابت نکرده اید و او به علت جهش وحرکتى که دارد به قفس شیر نزدیک مى شود و از نظر روحى نیز این دو حیوان از پلنگ و شیر مى ترسند و دچار مشکل مى شوند.
وقتى هم گفتم اگر فکرى نکنید میمون را از آنجا خواهم برد،گفتند درحال ساختن قفس هاى جدیدى هستیم که بعداز آن میمونها را به آنجا منتقل مى کنیم و تا دو روز دیگر این قفس ها آماده مى شود.
وى گفت: پنج شنبه وقتى براى دیدن مخمل رفتم دیدم در سالن شیرها و پلنگ بسته است. مخمل را صدا زدم او به گونه اى با من انس داشت که با شنیدن صداى من سوت زده وعکس العمل نشان مى داد هیچ صدایى نیامد. به چندنفر از کارمندان آنجا گفتم چرا دراینجا قفل است . گفتند مسؤولش نیست برو و یکشنبه بیا، مسؤولش یکشنبه مى آید. گفتم میمون باید هرروز غذا بخورد وگرنه مى میرد او نمى تواند سه روز گرسنه بماند و اگر میمون هم دراین سالن بود به صداى من جواب مى داد. مى خواهم همین الآن میمون امانتى ام را ببرم.
آنها به مسؤولشان زنگ زدند و او به من گفت: مخمل مرده است.
وى گفت: بعد از آن بود که پرسنل آنجا به من گفتند پلنگ دست میمون راجدا کرده و خورده است و پزشک پس از معاینه میمون اعلام کرده چون امکان مداواى میمون نیست و هار شده است ، براى اینکه کمتر درد بکشد به او آمپول مرگ بزنید.
با تماس صاحب میمون به پلیس ۱۱۰ ، مأموران کلانترى ۱۶۴ در محل موزه حاضر شدند و با شکایت این دختر جوان پرونده اى در دادسرا تشکیل شد.
وى با ناراحتى گفت: حیوانات باید مورد حمایت قرار گیرند. ما قانون حمایت از حیوانات داریم اگر مسؤولان مرکز نگهدارى کننده حیوانات سهل انگارى کنند، آن وقت چگونه مى شود از دیگران انتظار داشت.
نورمحمدى ـ مسؤول موزه دار آباد ـ در یک گفت وگوى تلفنى به خبرنگار ما گفت: این میمون اهدایى به موزه بوده است و کسى که ادعا مى کند آن را امانت داده است در یک صورت جلسه آن را به ما تحویل داده و اهدا کرده است.
وى اضافه کرد: قضایا به گونه اى است که هر کس بمیرد از کسى و از روزنامه ایران صدایى در نمى آید ولى براى یک میمون مى خواهید خبر بنویسید.
نورمحمدى افزود: قفس این میمون ۱۵۰متر با قفس شیر فاصله داشته است پلنگ از آن میمون مى ترسید و آن پلنگ نمى توانست میمون را مورد آزار قرار دهد.
مسؤول موزه دار آباد ادامه داد: براساس نظر دو دامپزشک وجراح موزه، میمون به علت مشکلات روحى وعاطفى که داشته اقدام به خودکشى کرده و با گاز گرفتن دست خود این کار را انجام داده است و براساس فیلمى که موجود است تکه هایى از دست جدا شده میمون را در کالبدشکافى جراح در معده خود میمون پیدا کرده است.
وى در برابر اینکه آیا امکان ارائه اسناد اهدا شدن میمون به موزه و ارائه فیلم به روزنامه وجود دارد گفت: ما اسناد را به دادگاه ارائه مى دهیم و از مالک قبلى میمون نیز شکایت کرده ایم.

نوشته شده در  سه شنبه 83/8/5ساعت  5:1 صبح  توسط خبرگزاری آزاد 
  نظرات دیگران()

امسال افطاری موسسه گل آقا همراه با عکس قاب گرفته صابری فومنی برگزار شد ...شرح


نوشته شده در  دوشنبه 83/8/4ساعت  10:9 عصر  توسط خبرگزاری آزاد 
  نظرات دیگران()

دبیرکل حزب موتلفه‌ اسلامی:

به انتخاباتی باشکوه فکر می‌کنیم پرده‌دار دانستن رییس جمهور مایه تاسف است تاسیسات هسته‌یی رژیم صهیونیستی زیرچکش موشکهای دوربرد ایران قرار دارد ... 

دبیرکل جمعیت موتلفه اسلامی گفت: « چانه‌زنی دولتهای بزرگ برای جلوگیری از پیشرف علمی و فن‌آوری ایران در تاریخ مناسبات دولتها و ملتها امری مضحک و درعین حال غیر عادلانه است و چه معنایی می تواند داشته باشد؟»

محمدنبی حبیبی در پایان نشست شورای دبیران حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اجلاس گروه 8 و پیشنهادهای آنها به ایران، گفت: « اینکه دولتهای غربی حق ایران در داشتن نیروگاه هسته‌یی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای پذیرفته‌اند را می‌توان گامی به جلو تلقی نمود، ولی این به تنهایی کافی نیست»

وی افزود: « اینکه آمریکا و چند کشور اروپایی که خود در فن‌آوری هسته‌یی پیشرفتهای قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و دارای سلاحهای کشتارجمعی و شیمیایی هستند، به ایران بگویند شما دیگر به جلوتر نروید و فعالیت نکنید و به هر چه رسیدید متوقف شوید و استفاده صلح‌آمیز هم از انرژی هسته‌یی نداشته باشید، براساس چه منطقی صورت می‌گیرد؟ اگر رسیدن به قله‌های رفیع دستاوردهای علمی در این رشته امر مذمومی است، چرا آنها این پیشرفت را متوقف نمی‌کنند؟ اگر ممدوح است چرا ایران از آن محروم بماند؟»

متن کامل ...

 


نوشته شده در  شنبه 83/8/2ساعت  4:12 عصر  توسط خبرگزاری آزاد 
  نظرات دیگران()

   1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دستگیری مدعی ارتباط با امام زمان (عج) در چالوس
[عناوین آرشیوشده]